Integreren (week 1) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Evelien Kooke - WaarBenJij.nu Integreren (week 1) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Evelien Kooke - WaarBenJij.nu

Integreren (week 1)

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 September 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoi!

De eerste 3 werkdagen (ma - wo) heb ik van 9 - 17 dingen geleerd over de receptie. Ik heb het wel behoorlijk onderschat moet ik zeggen! Je moet zoooo veel weten, ook van het computersysteem. En dan zijn alle afkortingen en betaalmethoden natuurlijk ook nog eens onbekend doordat het een vreemde taal is. Het duurt wel even voordat ik alles onder de knie heb denk ik! De telefoon durf ik niet op te nemen haha, want ik versta helemaal niks van dat Nieuw-Zeelandse accent. Ze articuleren totaal niet! Zeker de manager versta ik voor geen meter. De meeste gasten die we hier in het hotel hebben zijn kiwi's (Nieuw-Zeelanders) of komen uit Australië. Mijn collega's zijn helaas niet echt potentiële vrienden. Ik werk wel vaak met een hele aardige jongen van ook 21. Woensdag hoorde ik van mijn manager dat ik weekend had en zaterdag en zondag moest meehelpen met de ontbijtservice. Voordat ik definitief receptie ga doen, willen ze dat ik 1 week mee draai met de ontbijtservice en 1 week met de housekeeping zodat ik meer af weet van het hotel + bijbehorende afdelingen en processen. Ben ik het helemaal mee eens en vind afwisseling ook wel leuk.

Donderdag ben ik met Demi naar het Auckland Museum geweest, in het hele grote park Domain. Een super groot park met veel sportvelden (rugby, voetbal). We zijn niet echt museum types, maar dit is wel iets wat je eigenlijk gezien moet hebben, zeker als je werkt met toeristen en hen vaak de weg erheen moet wijzen. Het museum is van buiten echt heel mooi en groot! Van binnen was het een beetje saai. Wij vonden de kinderafdeling met opgezette insecten en een microscoop het hoogtepunt. Iedereen keek ons wel vreemd aan omdat we onze ogen, haren en tong van dichtbij wilden bekijken hihi. Die avond hadden we een georganiseerd etentje met alle (50) stagiaires. Het stagebureau waarmee we hier zijn gekomen organiseert allerlei evenementen, tripjes etc. waardoor je dus heel snel mensen leert kennen. We gingen eten bij een Indiaans restaurant en het was de bedoeling dat je je eigen wijn meenam (prima). Bijna alle stagiaires zijn Nederlands trouwens, wat lekker vertrouwd is haha. Demi, Floor en ik zaten aan een tafel met 2 Nederlandse meisjes en 1 Nederlandse jongen. Was super gezellig! Die avond was er ook een pub crawl (soort kroegentocht met alle stagiaires). Gelukkig had ik weekend en kon ik mee :-). Demi en Floor moesten helaas werken de volgende dag. Maar het was heel leuk!! Ook al kan ik me niet meer echt herinneren hoe alle kroegen en pubs heetten en waar die nou zaten.. Met dit soort evenementen leer je wel super snel mensen kennen. De volgende dag heb ik mijn eerste poging tot hardlopen gedaan hier. Auckland Domain (grote park) was de beste en dichtstbijzijnde optie, wel 20 minuten lopen. Helaas ging het na 1km keihard regenen waardoor ik moest schuilen. Het hield maar niet op dus ben ik uiteindelijk maar naar een café gelopen. Ik was echt zo doorweekt dat ook de binnenkant van mijn sport-/regenjas helemaal nat was. Hier heb ik even een chai latte genomen om op te warmen, mijn lievelingsdrankje die je hier echt overal goedkoop kunt krijgen. Net als de sushi, ook stukken goedkoper :-). Hemel voor mij hier hoor.. Die avond heb ik bij mij gegeten met Demi en nog een stagiair en ben ik vroeg gaan slapen omdat ik de volgende ochtend 6:45 beneden moest zijn.

Ik hoorde die zaterdagochtend dat ik van zaterdag tot vrijdag de ontbijtservice moet draaien, wel een pittige week dus. Zeker omdat doordeweeks het ontbijt start om 7 uur en ik dus 05:45 beneden moet zijn om alles klaar te zetten. Heerlijk zo om 5 uur 's ochtends opstaan de hele week, echt iets voor mij. Ondanks het vroege opstaan, vind ik de ontbijtservice wel echt super leuk. Ik werk dan samen met een iets oudere vrouw die oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt. We kunnen dus ook lekker Afrikaans spreken af en toe, maar het is toch voornamelijk Engels. Verder heb je heel veel contact met de gasten, iedereen maakt wel een leuk praatje en toont interesse. Het draaien van de ontbijtservice is wel voornamelijk vieze afwas in de vaatwasser doen, tafels afruimen, voorraden tellen en bijvullen. Het is dus totaal niet hbo niveau, maar ik vind het opzicht wel prima. School hoeft niet alles te weten haha. Stage lopen in het buitenland is ook meestal van een iets lager niveau dan wanneer je dit in Nederland zou doen. Het is eigenlijk de bedoeling dat je een managementstage hebt, maar in de toerisme- en hospitality branche in het buitenland heb ik dit eigenlijk als onmogelijk ervaren. Je krijgt helaas niet zomaar als nieuwe stagiaire leiding over werknemers die hier al jarenlang werken. Ook wel begrijpelijk. Zaterdagmiddag was ik als enige dus al om 14:00 vrij (nadat ik ook 2 uur moest opvouwen in de linnenkamer, tja moet ook gebeuren) en toen verveelde ik me wel een beetje. Ik heb sushi gehaald en helaas viel ik toen in slaap op de bank en werd ik pas na 3 uur wakker. Niet slim want toen kon ik 's avonds weer niet slapen. Zondagmiddag na werk ben ik met Floor en Demi naar een winkelcentrum in Newmarket geweest, een suburb in Auckland. 30 minuutjes lopen van mijn hotel. Dit was heeeel leuk en heb wel een paar dingetjes gekocht. Niemand in NL zal nu lekker met hetzelfde lopen hihi. Hier hebben we ook gezond avondeten gekocht, wij vinden het soms wel moeilijk om gezond te koken. Door de miljoenen food trucks en afhaaltentjes ben je namelijk heel snel geneigd om eten op te halen of gewoon uit eten te gaan. In Newmarket was ook een mega grote supermarkt met mini Nederlandse afdeling haha (stroopwafels, kano's, zuurkool etc.). Wel lekker duur die internationale producten.

Maandag moest ik dus voor het eerst om 5 uur 's ochtends opstaan. Inmiddels ben ik al een echt ochtendmens geworden!! Na ontbijtservice moest ik ipv naar de linnenkamer naar de front desk (gelukkig want mijn nagels konden het opvouwen niet meer aan). Hier moest ik 200 sleutels (pasjes) in elkaar zetten. Je hebt dan een pasje, daar plak je een soort chip op (heb je nodig voor de lift), je plakt er dan nog een code op en dan programmeer je die code vervolgens in het systeem. Tja, dat soort klusjes doe je als intern zijnde. Maar ik ben blij met alles wat ik te doen krijg, ook al is het nieten. Sta namelijk nog niet alleen full time achter de receptie, omdat ik dat nog niet helemaal kan. Soms sta ik er dan maar een beetje bij, dus geef mij maar saaie routinematige intern klusjes!! Die middag ben ik de stad in geweest (weer geshopt oeps) en heb ik eindelijk een sjaal gevonden!! Het is hier nog winter en echt stukken kouder dan ik had gedacht brrrr (13 - 14 graden met ijskoude wind). Kom ik hier aan met mijn zomerjasje en 1 warme trui met open hals. Demi heeft niet eens een jas meegenomen hahaha. Dus ik ben echt ontzettend blij met deze lekkere warme sjaal. Daarna ben ik naar het park genomen en heb ik na weer een lange tijd 4km hardlopen volgehouden. Het is een ontzettend groot park, maar ik loop maar rondjes van 1,5 km om de sportvelden heen, de rest is enorm heuvelachtig en dat is dan gewoon niet te doen. Heuvels loop ik al genoeg, goeie work-outs hier! Die avond kwam Laura bij mij logeren :-).

Vandaag dus weer gewerkt en 's middags boodschapjes gedaan en Demi verrast op haar werk met een gezonde smoothie. Eigenlijk wilde ik weer hardlopen, maar het is gewoon te koud om zonder jas 20 min naar het park te lopen. En ik ga natuurlijk niet hardlopen in mijn leren jasje want die kan ik dan nergens laten (interessant). Geen zon vandaag helaas. Nu draai ik mijn eerste wasje beneden en type ik deze blog in het ijskoude ontbijtzaaltje. Vanavond op tijd slapen want ik ben best wel dood inmiddels. Als het goed is ga ik morgenavond met Demi en een Engelse collega van haar naar een rugby wedstrijd. Donderdag eten met wat meiden en verder heb ik nog geen plannen.

Ik mis familie en vrienden wel, maar ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt om mijn stage hier in Nieuw-Zeeland te doen. Ook al ben ik aan de andere kant van de wereld, je maakt hier geen cultuur shock mee. De temperatuur is (helaas) vergelijkbaar en de supermarkten zijn makkelijk. Het is wel gek, want ik zit hier nu 2 weken maar ik heb nog bijna niks van het land gezien. Ik kan echt niet wachten om te reizen. Je bent hier natuurlijk in eerste instantie voor je stage haha.. Maar ik red me hier prima!! Heb nog geen emotionele break-down gehad of de gedachte 'wat doe ik hier in hemelsnaam' gehad. Alle mensen zijn heeeeel vriendelijk en het scheelt enorm dat ik vriendinnen heb hier en dat het stagebureau leuk is en tripjes organiseert, waardoor je snel contacten legt. En uiteindelijk is iedereen hier alleen, dus contacten leggen gaat heel makkelijk.

Weetjes NZ:
- In elke straat zitten minstens 5 sushi tentjes (yes!!!);
- Alle restaurants zijn voor 90% Thais, Japans of Chinees;
- Er lopen hier mega veel Aziatische en Indiaanse mensen rond;
- Het is ijskoud en regent veel;
- Elke Nieuw-Zeelander zegt standaard 'hey, how are you' bij een begroeting. Dus ook in kledingwinkels, restaurants etc.;

Doei!!


  • 08 September 2015 - 18:19

    Oma:

    Dag lieve Evelien,

    Goed je tweede verhaal te lezen en te merken dat het goed met je gaat en dat je het aan kunt. Wist ik overigens wel. Fijn dat je veel contacten hebt en dat je, buiten het werk, ook van alles doet.
    Jan en ik zitten nu nog in Frankrijk en gaan zaterdag weer naar huis. Is ook weer fijn. Genieten hier van heel veel vis etc. Overal viswinkels en mossel-restaurantjes. Blief ik wel pap van.
    Le Touquet heeft de zee, bossen maar is ook een luxe stad. Als je hier de stad binnen rijdt denk ik, dat je door Wassenaar of Bloemendaal rijdt. Luxe winkels ook. Traiteurs en allerlei andere super winkels. Heleboel lekkere kaasjes etc. Kan hier mijn hart ophalen.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!
    Heel veel liefs
    Ook van Jan
    Oma

  • 09 September 2015 - 01:50

    Baris:

    Dag mijn lieve , mooie Eef,, wij zijn trots op je, leuk dat je eerste weken met ons deel , mooi duidelijke taal voor mij ook , let op de knappe kivi 's :) .. groeten en knuffss uit zwolle ,, vond je de afscheid filmpje mooi ? .. '' evelien kooke studios '',, liefs Barryyyy

  • 12 September 2015 - 10:49

    Jeannette:

    Praatachtig verhaal! Vooral de "hihi's" en "haha's". Maar het meeste wist ik natuurlijk al via het Skypen.
    Ben benieuwd wat je vandaag (zaterdag) en vanavond hebt uitgespookt en meegemaakt..
    Ik hoor het wel.

    Veel plezier! Doei meissie!

    XX,

    Jean.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Evelien

Actief sinds 19 Juli 2015
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 2534

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Auckland, Nieuw-Zeeland!

Landen bezocht: